• قم - شهرک صنعتی شکوهیه
  • 37834040-50 (025)
  • pars_ghatran@yahoo.com

انواع لوله های پلی اتیلن

انواع لوله های پلی اتیلن

انواع لوله های پلی اتیلن

معرفی لوله های پلی اتیلن

یکی از کاربردهای مهم و گسترده ی پلی اتیلن ها، استفاده از آن ها در ساخت انواع لوله های پلی اتیلنی است. چرا که این پلیمر شگفت انگیز خواص و ویژگی هایی دارد که آن را برای ساخت انواع لوله ها منحصر به فرد کرده است. از این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. انواع لوله های پلی اتیلنی مقاومت بسیار مطلوبی از نظر اصابت هر گونه ضربه ی احتمالی دارند. این موضوع از خواص شگفت انگیز پلیمر تولید کننده ی این لوله ها یعنی پلی اتیلن نشأت می گیرد. این مواد در برابر هر گونه خطر احتمالی مانند شکستن، به شدت منقبض می شوند.

    این انقباض موجب افزایش مقاومت آن ها شده و در نتیجه لوله ها دچار شکستگی نمی شوند. ویژگی ذکر شده سبب می شود تا لوله های ساخت آن ها در مناطق مستعد زلزله کاربرد بیش تری نیز داشته باشند.

  2. ویژگی بعدی پلی اتیلن ها مربوط به ساختار آن ها می شود. این هیدروکربن های غیر قطبی، وزن مولکولی بالایی دارند و این موضوع موجب مقاوم بودن آن ها در برابر خطرات احتمالی مختلف می شود. از این خطرات می توان به حملات شیمیایی، اکسید شوندگی، هیدروکربن های کلردار و معطر نیز اشاره کرد. به علاوه این مواد، مقاومت ستودنی در برابر مواد قلیایی و اسیدی نیز از خود نشان می دهند.
  3. محدوده ی دمایی که این لوله ها قادر به تحمل آن هستند از 50- تا 60 درجه سانتیگراد است. خارج از این محدوده به ویژه در دماهای بالاتر، شاهد کاهش سختی و استحکام کششی مواد خواهیم بود.
  4. انواع لوله های پلی اتیلنی نیز مانند سایر مواد پلاستیکی و طبیعی در برابر نور مستقیم خورشید آسیب پذیر هستند. از این رو در ساخت آن ها از کربن بلاک به عنوان محافظ در برابر اشعه ی فرابنفش خورشید استفاده می شود.

بررسی انواع لوله های پلی اتیلن

انواع لوله های پلی اتیلنی

انواع لوله های پلی اتیلنی به شرح زیر می باشند:

  1. لوله های PEX
  2. لوله های PERT
  3. لوله های تک جداره
  4. لوله های مخصوص آبیاری
  5. لوله های دو جداره کاروگیت

معرفی لوله های PEX

از دیگر انواع لوله های پلی اتیلنی می توان به لوله های PEX اشاره کرد. ساختار این لوله ها به صورت شبکه ای از پلی اتیلن ها است که چگالی آن ها می تواند متوسط یا رو به بالا باشد. این ساختار موجب می شود تا مقاومت لوله ها در برابر فشار و حرارت بیش تر شود. در نهایت این افزایش مقاومت نیز پایداری آن ها را در دراز مدت افزایش می دهد. باید بدانید که ساختار لوله های PEX پنج لایه بوده و این ویژگی ساختاری سبب شده تا این لوله ها بهترین گزینه جهت استفاده در سیستم های مختلف توزیع آب سرد و گرم باشند.

همچنین سالیان طولانی و نزدیک به چند دهه در قاره ی اروپا، از این لوله ها جهت گرم شدن تابش های هیدروژنی استفاده شده است. به علاوه لوله های PEX گزینه ای مناسبی جهت راه اندازی سیستم های مربوط به اطفا حریق منازل مسکونی نیز هستند. از دیگر کاربردهای این لوله می توان به استفاده در سیستم مربوط به توزیع آب آشامیدنی، پنل های انتقال حرارت، لوله های توزیع و غیره نیز اشاره کرد.

معرفی لوله های PERT

لوله های PERT

لوله های PERT از دیگر انواع لوله های پلی اتیلنی هستند که کاربرد گسترده ای نیز دارند. از کاربرد آن ها می توان به لوله کشی مربوط به آب سرد و گرم ساختمان های تجاری و مسکونی اشاره کرد. همچنین این لوله ها کاربرد مناسبی برای استفاده در بخش هایی مانند دیوار، کف و سقف ساختمان های مختلف را دارند. لوله های ذکر شده در این بخش ها به عنوان اجزای اصلی سیستم های سرمایشی و گرمایشی تابشی به شمار می روند.

به علاوه از لوله های PERT در لوله کشی مربوط به رادیاتورها، تهویه و دیگر خطوط مربوط به خدمات آب نظیر CTS و IPS  نیز استفاده می کنند. خوب است بدانید که گریدهایی استفاده شده در ساختار مولکولی این لوله ها به نحوی طرح ریزی شده است که قابلیت فعال شدن زنجیرها در دمای بالا را نیز امکان پذیر می کنند.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که در این پلیمرها، زنجیرهای جفت هم‌پوشانی قابلیت تولید ساختارهای بلوری به خصوصی را دارند. این ساختارها باعث بهبود عملکردهای مختلف آن ها از جمله مقاومت در برابر افزایش ترک، ایجاد مقاومت های شیمیایی و حتی ساز و کار بهتر در دماهای بالاتر را نیز ناشی می شوند.

معرفی لوله های تک جداره

لوله پلی اتیلن تک جداره

یکی از انواع لوله های پلی اتیلنی، لوله های تک جداره هستند که در شبکه های توزیع و انتقال محصولاتی مانند گاز و آب نقش مهمی را ایفا می کنند.  این نوع لوله ها که در هر نوع قطری تولید می شوند، قادر به تحمل فشاری در محدوده 2 تا 40 بار هستند. از کاربردهای این لوله ها می توان به استفاده از آن ها در شبکه های مربوط به زهکشی، شبکه های فاضلاب و تامین آب روستایی و شهری نیز اشاره کرد.

همچنین از این لوله ها در شبکه های مایع و فاضلاب صنعتی، سیستم آبیاری قطره ای یا تحت فشار و کانال های تهویه نیز به کار برده می شوند. علاوه بر موارد گفته شده از لوله های پلی اتیلنی تک جداره در پوشش کابل های برق و لوله های فلزی، پوشش فیبرهای نوری و غیره نیز استفاده می کنند.

معرفی لوله های دو جداره کاروگیت

لوله دوجداره کاروگیت

از دیگر انواع لوله های پلی اتیلنی می توان به لوله های دوجداره کاروگیت اشاره کرد. این لوله ها دارای چگالی بالایی هستند و ویژگی های منحصر به فردی نیز جهت استفاده در بخش های زیرزمینی را دارند. لوله های دوجداره کاروگیت از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند. چرا که وزن سبکی دارند و در نهایت جا به جایی و نصب آن ها نیز هزینه ی کم تری را در پی دارد.

همچنین لوله های دوجداره کاروگیت از انواع لوله های پلی اتیلنی هستند که خاصیت ضد شکنندگی دارند. این موضوع نصب و اجرای آن ها را آسان تر کرده و موجب سهولت در راه اندازی طرح های مختلف نیز می شود. باید بدانید که پایداری ساختاری این مدل لوله ها به کمک سه طرح کلی C، S و D امکان پذیر است.

از کاربردهای اصلی لوله های دوجداره کاروگیت می توان به منتقل نمودن فاضلاب به کمک آن ها نیز اشاره کرد. به علاوه زهکشی زیر سطحی و زهکشی سیلاب نیز از دیگر عملکردهای اساسی لوله های دوجداره کاروگیت به حساب می آید.

معرفی لوله های مخصوص آبیاری

لوله های مخصوص آبیاری

لوله های مخصوص آبیاری که یکی دیگر از انواع لوله های پلی اتیلنی هستند را در دسته های جداگانه ی زیر مورد بررسی قرار می دهیم:

  1. لوله و نوارهای قطره ای یا لوله های مخصوص آبیاری
  2. لوله پلی اتیلنی با دانسیته بالا یا HDPE Pipe
  3. لوله پلی اتیلنی با دانسیته پایین یا LDPE Pipe
  4. نوار مخصوص آبیاری پلی اتیلنی یا Irrigation Tape

 

لوله و نوارهای قطره ای یا لوله های مخصوص آبیاری

این دسته از انواع لوله های پلی اتیلنی اگر چه در گروه لوله های تک لایه قرار می گیرند اما برای جمع بندی بهتر مطالب از لحاظ مفهوم، آن ها را در دسته ی لوله های آبیاری بیان کرده ایم. این لوله ها همانطور که از نامشان پیداست به منظور آبیاری محصولات تولید می شوند. در این مدل لوله ها، گزینش نوار قطره ای را براساس فواصل جریان آب و امیتر می سنجند.

با این حال اگرچه فاصله ی معمول برای انواع سبزیجات دوازده اینچ  بایستی در نظر گرفته شود اما فواصل هشت یا چهار اینج را نیز قابل قبول در نظر می گیرند. توجه داشته باشید که سیستم های آبیاری قطره ای بایستی تمامی اجزای اصلی یعنی خطوط زیرین اصلی، خطوط جانبی به انضمام قطره چکان، واحدهای کنترل سر و هیدرنت ها را نیز دارا باشند.

لوله پلی اتیلنی با دانسیته بالا یا  HDPE Pipe

انواع لوله پلی اتیلنی

این مدل لوله ها از آن دسته از انواع لوله های پلی اتیلنی هستند که به دلیل ساخت آن ها از مواد اولیه بسیار با کیفیت، طول عمری بالاتری دارند. متخصصان این طول عمر را با احتساب کار مداوم و کلیه ی خطوط فرعی و اصلی سیستم های آبیاری معادل صد سال کاری تخمین زده اند.

این لوله ها را به صورت کلاف و در سایز 110 تولید می کنند. حسن اصلی تولید این لوله ها به صورت کلاف، کاهش قابل توجه هزینه های مربوط به اتصال از جمله جوشکاری خواهد بود. مهم ترین موارد استفاده از این لوله ها نیز در بخش های نیمه اصلی و اصلی سیستم های آبیاری است.

لوله پلی اتیلنی با دانسیته پایین یا  LDPE Pipe

این دسته از لوله ها از دیگر انواع لوله های پلی اتیلنی هستند که از آن ها در بخش های کم فشار معادل 2.5، 4 و 6 بار و در سایزهای 16 الی 32 با واحد میلی متر استفاده می شود. طول عمر این لوله ها که در شبکه های آبیاری قطره ای در بخش آبده استفاده می شوند را معادل ده الی پانزده سال تخمین زده اند.

 

نوار مخصوص آبیاری پلی اتیلنی یا Irrigation Tape

نصب این نوع لوله ها سریع و آسان بوده و بیش ترین موارد استفاده از آن ها در باغات، گلخانه ها و زمین های کشاورزی است. از آن جایی که این لوله ها امکان استفاده ی بهینه از منابع آبی را ایجاد می کنند بنابراین در مناطق بیابانی و خشک، مناسب ترین گزینه از میان انواع لوله های پلی اتیلنی هستند. گیاهان قابل کشت به کمک این لوله های آبیاری شامل انواع گیاهان صنعتی، سبزیجات و صیفی جات، انواع مختلف حبوبات و کلیه ی غلات هستند.