• قم - شهرک صنعتی شکوهیه
  • 37834040-50 (025)
  • pars_ghatran@yahoo.com

مزایای لوله های پلی اتیلن

مزایای لوله های پلی اتیلن

مزایای لوله های پلی اتیلن

در مقاله ی پیشرو قصد داریم کلیه ی مزایا و معایب لوله های پلی اتیلنی را برای شما بازگو کنیم. پیش از آن و به اختصار در خصوص لوله های پلی اتیلنی مطالبی را عنوان می کنیم. این لوله ها همانطور که از نامشان پیداست از پلیمر پلی اتیلن ساخته شده اند. این پلیمر که از مشتقات نفت خام و گاز طبیعی ساخته شده از دسته ی گرانوم هاست.

لوله های پلی اتیلن

از این رو جهت ساخت این لوله ها بایستی از روش پلیمریزاسیون ماده ای به نام اتیلن استفاده کنند. جالب است بدانید که پل اتیلن ها در دسته ی ترموپلاستیک ها نیز قرار دارند. بنابراین نوعی پلاستیک قابل بازیافت هستند. از آن جایی که این ماده غیر سمی است در صنایع غذایی نیز استفاده ی گسترده ای دارد.

سنتز پلی اتیلن اولین بار به صورت کاملا تصادفی در جریان آزمایش دیگری اتفاق افتاد. در ساختار مولکول این جامد مومی شکل، پیوند دوگانه ای وجود دارد که عمل پلیمریزاسیون این پیوند را شکسته و در نهایت درشت مولکولی را از آن می سازد. خوب است بدانید که در صنعت با تغییر ساختار این ماده از آن استفاده های مختلفی نیز می کنند.

کاربردهای لوله پلی اتیلنی

 

از کاربردهای این ماده می توان به ساخت انواع لوله ها اشاره کرد که در این مقاله در خصوص مزایا و معایب لوله های پلی اتیلنی صحبت کرده ایم. از دیگر کاربردهای پلی اتیلن می توان به ساخت انواع قطعه های پلاستیکی، جعبه های مخصوص حمل و نقل، کیسه های بسته بندی، تولید کابل های برق و انواع اتصالات اشاره کرد.

همچنین از این لوله ها در ساخت لباس های مخصوص و تولید قطعات خاصی از ماشین آلات صنعتی نیز استفاده می شود. به علاوه در تولید لباس و دیگر پوشش های مخصوص ضد گلوله نیز از این ماده استفاده می شود. پلی اتیلن ها در تولید لوازم خانگی، انواع اسباب بازی ها و حتی ابزارهای پلاستیکی مخصوص پزشکی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

بررسی کامل مزایای لوله های پلی اتیلنی

لوله های پلی اتیلن

جهت بررسی مزایا و معایب لوله های پلی اتیلنی ابتدا در خصوص مزایای این لوله ها صحبت می کنیم. از این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در خصوص هزینه های مربوط به تعمیر و حتی نگهداری لوله های پلی اتیلنی خیالتان آسوده باشد. این لوله ها از یک طرف نیاز به تعمیرات به خصوصی ندارند و از طرف دیگر نیز در صورت لزوم هزینه ی قابل توجهی جهت تعمیر آن ها پرداخت نمی کنید. لوله های پلی اتیلنی از این نظر درست در نقطه ی مقابل لوله های فولادی قرار می گیرند.
  2. اتصالات لوله های پلی اتیلنی بسیار قوی بوده و از آن ها می توان به جوش لب به لب یا الکتروفیوژن که از طریق جوشکاری انجام می شود اشاره کرد. همچنین وصل شدن لوله های پلی اتیلن به کمک فلنج نیز از دیگر اتصالات قوی به شمار می رود که در عین انعطاف مطلوبی که به لوله ها می دهد، از نشتی آن ها نیز جلوگیری می کند.
  3. بخش داخلی لوله های پلی اتیلن، سطحی کاملا صیقلی و صاف دارند. این موضوع باعث می شود تا این لوله ها از خاصیت هیدرولیکی بالایی نیز برخوردار باشند.
  4. تولید کنندگان به این محصول مواد ترکیبی مناسبی اضافه می کنند. از این رو لوله ها را در برابر اشعه ی ماورای بنفش خورشید تا حدی زیادی مصون نگه می دارند.
  5. به علاوه این محصول دارای خاصیت انعطاف پذیری بالایی نیز هست که این موضوع نصب و راه اندازی آن را سهولت بخشیده است. به عبارتی برای راه اندازی آن ها از اتصالات کم تری استفاده می کنند. همانطور که می دانید میزان خم شدن یک لوله را بر حسب مقدار قطر خارجی آن می سنجند. به طور متوسط لوله های پلی اتیلنی قادر به خم شدن به میزان بیست برابر مقدار قطر خارجی خود هستند.

 

دیگر مزایای لوله های پلی اتیلنی

 

لوله های پلی اتیلن

در ادامه ی مقاله ی مزایا و معایب لوله های پلی اتیلنی توجه شما را به دیگر مزایای این لوله ها جلب می کنیم:

  1. لوله های پلی اتیلنی در برابر انواع لرزه ها، زمین لرزه ها و حتی رانش زمین مقاومت مطلوبی از خود نشان می دهند. این موضوع را می توان به علت مقاومت آن ها در برابر انواع فشارهای ضربه ای دانست. همچنین بالا بودن میزان ضریب کشش این لوله ها نیز از دیگر عوامل مقاومت آن ها در برابر فشارهای ناشی از زمین لرزه است.
  2. لوله های پلی اتیلنی در برابر هرگونه ساییدگی، پوسیدگی و حتی ضربات مختلف از خود مقاومت ستودنی نشان می دهند. این موضوع را به علت بهره بردن از مواد اولیه ی بسیار استاندارد در ساخت آن ها می توان دانست که طول عمر مفید آن ها را افزایش داده است.
  3. سبک وزن بودن لوله های پلی اتیلنی نسبت به لوله های فولادی از دیگر مزایای این لوله هاست. چرا که این موضوع جا به جایی، نصب و حتی انبارداری آن ها را آسان تر کرده و در نهایت نیز هزینه های مربوطه را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  4. لوله های فلزی متناسب با نوع کاربردی که دارند ممکن است در معرض آب دریا قرار بگیرند. این موضوع می تواند سبب ایجاد خوردگی الکترولیتی روی آن ها شود. چرا که ترکیب آب دریا، هوا و لوله های فلزی موجب این خوردگی می شود. این در حالی است که لوله های پلی اتیلنی در برابر خوردگی ذکر شده به طور کامل مصون هستند.
  5. آخرین ویژگی که در رابطه با لوله های پلی اتیلنی وجود دارد خاصیت جمع شوندگی بسیار مناسب آن هاست. موضوعی که موجب مقاومت این لوله ها در برابر تغییرات آب و هوایی، انقباض و انبساط می شود.

 

بررسی کامل معایب لوله های پلی اتیلنی

 

لوله های پلی اتیلن

در بخش اول مقاله ی معرفی کامل مزایا و معایب لوله های پلی اتیلنی در خصوص مزیت های این لوله صحبت کردیم. حال قصد داریم با معایب لوله های پلی اتیلن نیز شما را آشنا کنیم. اگر چه واژه ی معایب شاید به طور کلی برای این لوله ها درست نباشد. چرا که می توان برخی از موارد زیر را تا حد زیادی کنترل کرد.

  • اگر چه بخش داخلی لوله های دوجداره ی کاروگیت و لوله های تک جداره پلی اتیلنی به کمک مکش و خلاء فرم دهی می شوند اما هنگامی که در لوله های پلی اتیلنی خلاء و مکش ایجاد می شود، این لوله ها از خود ضعف نشان می دهند.
  • یکی دیگر از نکات مهمی که در مقاله مزایا و معایب لوله های پلی اتیلنی باید به آن اشاره کرد، امکان کم شدن عمر مفید لوله های پلی اتیلنی است. این کاهش می تواند در اثر تماس این لوله ها با آب های کلردار باشد. از این رو بایستی استفاده از این لوله ها در مجاورت مواد گفته شده بررسی شود.
  • موضوع مهمی که موجب کاهش مقاومت لوله های پلی اتیلنی می شود، بالا رفتن دما است. همچنین گذر زمان نیز مقاومت این لوله ها را تحت تاثیر قرار می دهد. باید بدانید که حالت استانداردی که برای عمر مفید این لوله ها در نظر گرفته اند معادل صد سال پیش بینی شده است.

باید بدانید که عمر مفید ذکر شده برای این لوله ها را برحسب دو عامل می سنجند. این دو عامل شامل دمای سیال و فشار داخلی وارده به آن هاست.

  • یکی دیگر از معایب این لوله ها این است که نمی توان آن ها را به کمک دستگاه فلزیاب پیدا کرد. که این موضوع می تواند در تعمیر و نگهداری آن ها مشکلاتی را به وجود بیاورد.

دیگر معایب لوله های پلی اتیلنی

علاوه بر موارد گفته شده در بخش پیشین مقاله ی مزایا و معایب لوله های پلی اتیلنی، توجه شما را به سایر مواردی که می تواند در استفاده از این لوله ها مهم باشد جلب می کنیم.

  • هنگامی که این لوله ها را برای رسیدن به مقصد مورد نظر جا به جا می کنید، ممکن است روی سطح آن ها بریدگی ها و خراش های عمیقی مشاهده کنید. این موارد هنگام نصب و راه اندازی لوله های پلی اتیلنی نیز ممکن است به وقوع بپیوندد. البته باید خاطر نشان کرد که موارد ذکر شده در صورت حمل و نقل غیر استاندارد این لوله ها اتفاق میفتند.

توجه داشته باشید که در برخی از انواع این لوله ها مانند لوله های تک جداره عمق خراش ها روی مقاومت لوله ها بسیار اهمیت دارد. به نحوی که اگر عمق این خراش ها به چند میلی متر برسد، مقاومت فشاری آن ها در نقطه ی مورد نظر کاهش میابد.

  • نسل قدیمی این لوله ها را بایستی در برابر اشعه ی UV خورشید محافظت کنید. اگر چه انواع جدید این لوله ها را به دو روش محافظتی از جمله استفاده از ماده مشکی و یا استفاده از مستربچ مخصوص نگهداری می کنند. بنابراین هنگام خرید این لوله ها به انواع جدید و قدیمی آن ها توجه کنید.
  • لوله های پلی اتیلنی ممکن است تحت تاثیر برخی مواد مخرب قرار بگیرند و از بین بروند. برای مثال این لوله ها در برابر بعضی مواد شیمیایی نظیر هالوژن ها، الکل ها و آروماتیک ها مقاوم نیستند. همچنین برخی از انواع مواد نفتی نیز تاثیرات مخربی را روی این لوله ها می گذارند.

از این موضوع می توان نتیجه گرفت که استفاده از لوله های پلی اتیلنی دارای محدودیت هایی است. برای مثال از آن ها نمی توان جهت جا به جا کردن گازوئیل، بنزین و نفت استفاده کرد.