• قم - شهرک صنعتی شکوهیه
  • 37834040-50 (025)
  • pars_ghatran@yahoo.com

بهترین نوع لوله چیست ؟

بهترین نوع لوله چیست ؟

بهترین نوع لوله چیست ؟

در کشاورزی و ویژگی های آن ها

در مقاله پیشرو پیش از معرفی بهترین نوع لوله کشاورزی، ابتدا شما را با انواع لوله هایی که می توان از آن ها در مصارف کشاورزی استفاده کرد آشنا می کنیم. مهم ترین ویژگی که لوله های کشاورزی بایستی از آن بهره مند باشند، کیفیت و استقامت مطلوب آن هاست. انواع لوله های مورد استفاده در کشاورزی به شرح زیر هستند:

  1. لوله چدنی
  2. لوله گالوانیزه
  3. لوله پلیمری

 

لوله چدنی

پیش از معرفی بهترین نوع لوله اجازه دهید ابتدا لوله های چدنی را به شما معرفی کنیم. این لوله ها در دو نوع سر توپی و سر تخت تولید می شوند. نوع اول این لوله ها در دو مدل تک و دو سر توپی تولید می شوند و به کمک کنف و سرب نیز به یکدیگر متصل می شوند. نوع دوم این لوله نسبت به نوع اول مقاومت بیش تری در برابر ضربه از خود نشان می دهد. این موضوع نصب و راه اندازی لوله های سر تخت را راحت تر کرده و مقاومت آن ها را در برابر فشارهای ناشی از انبساط نیز افزایش داده است.

 

لوله گالوانیزه

دومین لوله ای که در مقاله ی بهترین نوع لوله کشاورزی قصد معرفی آن را داریم، لوله گالوانیزه است. این لوله ها که به آهن سفید نیز معروف هستند بسیار سبک بوده و حالتی براق دارند. کاربرد این لوله ها بیش تر در سیستم های آبیاری اینیری، خطی و سنترپیوت است.

انواع لوله های گالوانیزه به شرح زیر هستند:

  1. لوله گالوانیزه سرد: در فرآیند تولید لوله های گالوانیزه چنان چه آن ها را درون محلول آبی مخصوص، تحت عمل الکترولیز به کمک نمک روی قرار داد، لوله گالوانیزه سرد تولید می شود.
  2. لوله گالوانیزه گرم: در فرآیند تولید لوله گالوانیزه چنان چه لوله را در وانی مملو از روی فرو برده و پس از آن تحت حرارت استاندارد نیز قرار دهند، لوله گالوانیزه گرم تولید می شود.
  3. لوله گالوانیزه آهنی: این لوله ها را به طور عمده در دو نوع سبک و متوسط دسته بندی می کنند. به علاوه در تولید لوله های گالوانیزه آهنی تنها از رنگ خاکستری تیره استفاده می کنند. از طرفی در ساختار این لوله ها، درزهای به خصوصی نیز وجود دارد. این درزها در فرآیند تولید لوله از طریق جوش دادن به یکدیگر متصل می شوند. از این رو به این لوله ها، لوله های با درز نیز گفته می شود.
  4. لوله گالوانیزه فولادی: کاربرد این لوله ها عمدتا در بخش های مربوط به فاضلاب ها و تهویه ها است. از آن جایی که این لوله ها را از فولاد نرم می سازند، جهت افزایش مقاومت کلی آن ها، لوله ها را درون وانی پر از روی غوطه ور می کنند.

لوله پلیمری

سومین موردی که پیش از معرفی بهترین نوع لوله کشاورزی قصد معرفی آن را داریم، لوله پلیمری است. این لوله ها بسیار پر کاربرد هستند و در برابر انواع رسوبات، میکروب ها و موارد مشابه، مقاومت مثال زدنی از خود نشان می دهند. به علاوه راه اندازی و نصب این لوله ها نیز بسیار آسان بوده و هزینه های ناشی از آن نیز به تبع کم تر است.  

همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم این لوله ها کاربرد گسترده ای در سیستم های آبرسانی کشاورزی دارند. به علاوه این لوله ها با توجه به ساختاری که دارند، از مصرف بی رویه ی آب نیز جلوگیری می کنند. یکی از انواع لوله های پلیمری پر کاربرد، لوله های پلی اتیلنی هستند که تحت عنوان بهترین نوع لوله برای مصارف کشاورزی شناخته می شوند. در ادامه مقاله در خصوص این لوله ها بیش تر صحبت می کنیم.

 

لوله پلی اتیلن بهترین نوع لوله کشاورزی

لوله های پلی اتیلن به عنوان بهترین نوع لوله کشاورزی شناخته می شوند. چرا که این لوله ها دارای ویژگی ها و مزایایی هستند که سایر لوله ها به صورت همزمان نمی توانند آن ها را دارا باشند. از آن جایی ساختار اتصالی لوله های پلی اتیلن فاقد نشتی است این لوله ها مقاومت زیادی در برابر هدر رفت آب از خود نشان می دهند.

به علاوه لوله های پلی اتیلن نور آفتاب را بازتاب می دهند و در برابر اشعه ی فرابنفش آن نیز مقاوم هستند. همچنین این لوله ها به دلیل جنس رزینی که دارند، از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند. چنان چه این لوله ها در معرض عبور و مرور ابزارآلات و ماشین های کشاورزی قرار بگیرند، مقاومت و استحکام بالایی از خود نشان می دهند.

به علاوه لوله های پلی اتیلن هیچ گاه مسدود نمی شوند و در برابر طوفان، وزش شدید باد و باران مقاومت و استحکام بالایی از خود نشان می دهند. از طرفی این لوله ها خاصیت کشسانی دارند و این موضوع نصب و راه اندازی آن ها را آسان تر کرده است.

از دیگر نکات مهمی که در خصوص لوله های پلی اتیلن می توان بیان کرد این است که از این لوله ها می توان علاوه بر انتقال آب، جهت انتقال سموم و کودهای شیمیایی نیز بهره برد. به علاوه این لوله ها در گرما نیز آستانه ی تحمل بالایی دارند و در نتیجه احتمال از کار افتادن سیستم آبرسانی مربوط به این لوله ها نیز کاهش می یابد.

همچنین به کمک این لوله ها می توان ورودی و حتی خروجی آب را به طور دقیق کنترل کرد. از انواع آبیاری انجام گرفته توسط لوله های پلی اتیلن می توان به آبیاری قطره ای، سنتر پیوت، بارانی، لینر، تحت فشار و حتی رول لاین اشاره کرد.

مزایای لوله پلی اتیلن

 مزیت های لوله پلی اتیلن به حدی بالاست که کشاورزان در پروژه های آبیاری تمایل بیش تری به استفاده از این لوله ها پیدا کرده اند. از مزایای بهترین نوع لوله کشاورزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سبک وزن بودن: بر خلاف باور اشتباهی که وجود دارد وزن یک لوله با مقاومت و استحکام لوله لزوما رابطه ای مستقیم ندارد. لوله های پلی اتیلن وزن بسیار کمی دارند. با این حال مقاومت و استحکام آن ها نیز بسیار بالا است.
  2. هزینه خرید، نگهداری، جا به جایی، نصب و راه اندازی لوله های پلی اتیلن نسبت به سایر لوله ها به ویژه لوله های گالوانیزه بسیار پایین است.
  3. لوله های پلی اتیلنی سمی نیستند. این موضوع یکی دیگر از مزیت ها و محاسن لوله های پلی اتیلن به شمار می رود. چرا که استفاده از آن ها در مصارف کشاورزی خطری برای مراتع و گیاهان محسوب نمی شود.
  4. لوله های پلی اتیلن در برابر خوردگی، اشعه ماوراء بنفش، مواد و سایر محلول های شیمیایی مقاوم هستند. مقاوم بودن لوله ها در برابر اشعه خورشید در مصارف مختلف به ویژه کشاورزی از اهمیت بیش تری برخوردار است. به علاوه این لوله ها از آن جایی که در برخورد مداوم با اسید موجود در بعضی کودهای شیمیایی، آب و حتی خاک قرار دارند، بایستی در برابر خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان دهند.
  5. همچنین این لوله ها در اندازه ها و ابعاد متفاوت و با خاصیت انعطاف پذیری بالایی تولید می شوند. این مزیت کاربرد لوله ها را گسترده کرده و ایجاد انشعابات جهت ایجاد مسیرهای متفاوت برای آبیاری کشاورزی را تسهیل کرده است.
  6. بهترین نوع لوله کشاورزی طول عمر بالایی دارد. لوله های پلی اتیلن در برابر زنگ زدگی، خوردگی و دیگر موارد مشابه مقاومت و استحکام بالایی دارند. به نحوی که طول عمر آن ها را تا صد سال نیز تخمین زده اند.

 

ویژگی لوله پلی اتیلن

 یکی از مهم ترین کاربردهای لوله پلی اتیلن که بهترین نوع لوله محسوب می شود، استفاده از آن ها در مصارف مختلف کشاورزی است. مقاومت این لوله ها در برابر کلیه ی مواد شیمیایی بالا بوده و استقامت خوبی نیز در مواجه با خوردگی از خود نشان می دهد. به علاوه وزن این لوله ها بسیار کم بوده و این موضوع آن ها را از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه کرده است.

از طرفی ماندگاری و طول عمر این لوله ها نیز بالا بوده و در نتیجه هزینه ی جا به جایی و نصب آن ها نیز به مراتب کم تر خواهد بود. جالب است بدانید که در کارخانه های تولیدی، این لوله ها را تحت آزمایشات مختلفی جهت سنجش مقاومت آن ها قرار می دهند. در این آزمایشات کیفیت و استانداردهای لازم لوله ها به صورت دقیق مورد محاسبه قرار می گیرد.

یکی از مهم ترین ویژگی های لوله های پلی اتیلن به عنوان بهترین نوع لوله کشاورزی، محکم بودن و استقامت آن ها هنگام جا به جایی خاک اطراف لوله ها است. این ویژگی سبب شده تا لوله های پلی اتیلن در مسیری که قرار دارند دچار انحراف نشوند.

یکی دیگر از ویژگی های لوله های پلی اتیلن که مقرون به صرفه بودن آن ها را از لحاظ اقتصادی تضمین می کند، قابلیت خم شوندگی آن ها است. این لوله ها را می توان در محل مورد نظر و مشخص شده، با حداکثر دمای بیست درجه ی سانتی گراد و شعاعی معادل 25 برابر دیگر لوله های معمولی خم کرد. از دیگر ویژگی های لوله های پلی اتیلن می توان به مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی نیز اشاره کرد.

این موضوع را می توان به عنوان یکی از برتری های مهم لوله های پلی اتیلن نسبت به لوله های آهنی و گالوانیزه دانست. از دیگر ویژگی های بهترین نوع لوله می توان به استحکام در برابر جریان سنگین آب، منعطف بودن، مقاوم در برابر ضربه و غیره اشاره کرد.